سرطان ها

علائم سرطان زبان

سرطان زبان در واقع نوعی سرطان است که در قسمت سلول های پوششی که در سطح زبان وجود دارد گسترش پیدا می کند. مهمترین علائمی که سرطان زبان برای بیمار به همراه دارد، درد زبان است که ممکن است بسیار دردناک باشد و حتی التیام پیدا نکند. این نوع سرطان باعث ایجاد تومورها و ضایعاتی در زبان می شود.

دکتر اصلان احمدی متخصص گوش، حلق و بینی و فوق تخصص حنجره در این باره اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است که می توانید در ادامه مقاله همراه ما باشید.

مهمترین علائم سرطان زبان

• گلودرد و درد در هنگام بلعیدن
  • زخم هایی که التیام پیدا نمی کنند.
  • لکه های قرمز یا سفید و قرمز که در سطح آستر زبان و دهان وجود دارد.
  • زبان دردناک
  • صدای گرفته
  • ضخیم شدن آستر دهان
  • تورم در دهان
  • تورم که بیش از سه هفته باقی بماند.
  • دندان های سست
  • درد گردن یا گوش
  • سختی در حرکت فک و زبان
  • دندان مصنوعی که دیگر مناسب نیست.
  • احساس چیزی در گلو ماندن

خیلی از علائم سرطان در ابتدا ممکن است قابل تشخیص نباشد. بنابراین افراد در ابتدای گسترش سرطان ممکن است علائم بیماری را مشاهده نکنند.

اما به افرادی که بیش از حد سیگار می کشند یا الکل مصرف می کنند، توصیه می شود حتما به صورت دوره ای به فوق تخصص حنجره مراجعه کنند تا دهان آنها معاینه شده و در صورت وجود مشکل، روزدتر شناسایی شود.

5 نشانه اولیه سرطان زبان

زخم روی زبان

این نوع زخم معمولا دردناک بوده و با دارو درمانی از بین نمی رود. چیزی که بسیار مهم است این است که نباید زخم های روی زبان را با زخم های معمولی اشتباه گرفت و باید به سطح و طول درد توجه کرد.

درد

دردهای ناشی از سرطان زبان فقط روی زبان احساس نمی شود و به دهان و گلو می رسد. حتی ممکن است در طول روز هنگام نوشیدن و جویدن احساس درد وجود داشته باشد. ممکن است درد ناشی از عفونت گلو، ورم لوزه یا آلرژی نیز باشد اما در صورتی که بیش از یک هفته ادامه داشت و با علائمی مثل لک همراه بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

لک و خال روی زبان

یکی از نشانه هایی که احتمال بروز سرطان زبان را قوت می بخشد، وجود خال روی زبان است. این خال ها معمولا به رنگ قرمز یا سفید بوده و درمان آنها بیش از دو هفته بطول می انجامد. در صورت مشاهده این خال ها حتما به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی زبان

گاهی ممکن است افراد شاهد خونریزی های در دهان خود باشند ولی متوجه نمی شوند خونریزی مربوط به کدام قسمت است. در صورت مشاهده منشا خونریزی فورا به پزشک مراجعه کنید.

بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از نشانه های سرطان زبان است. این بو با مسواک زدن دندان و زبان از بین نمی رود و ممکن است در شرایط خطرناک در دهان مزه خون احساس شود.

علت سرطان زبان

هنوز علت دقیق ابتلای افراد به سرطان زبان مشخص نشده است. اما علت های مختلفی وجود دارد که می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد که در ادامه به این موارد اشاره می شود.

• مصرف زیاد الکل
  • کشیدن سیگار و استفاده از تنباکو
  • داستن سابقه سرطان دهان و زبان در خانواده
  • داشتن سابقه سرطان های قبلی بخصوص سرطان سلول پوششی
  • کم خوردن میوه و سبزیجات و استفاده بیش از حد از غذاهای آماده و گوشت قرمز
  • عفونت ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV
  • خطر ابتلا به سرطان زبان در مردان مسن بیشتر است.
  • افراد مسن و پیرتر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهان هستند.

نحوه تشخیص سرطان زبان

در صورتی که مشکوک به سرطان زبان هستید هرچه زودتر باید به پزشک مراجعه کنید. در هنگام معاینه پزشک از شما سئوالاتی را خواهد پرسید و معایناتی را انجام دهد. در زیر به برخی از مواردی که برای بررسی و تشخیص این سرطان استفاده می شود ذکر می شود.

• معاینه و بررسی زبان و دهان
  • پرسیدن اطلاعات پزشکی مرتبط و سوابق خانوادگی توسط پزشک
  • بررسی و معاینه گره های لنفاوی برای تشخیص بزرگ بودن یا نبودن آنها.
  • در صورتی که مشکوک بدن به سرطان زبان، نمونه گیری انجام می شود. در این مرحله قسمتی از بافت برداشته شده و برای آزمایش ارسال خواه شد.
  • در صورت مثبت بودن ابتلا به سرطان، سی تی اسکن و ام آر آی توسط پزشک تجویز می شود. این مرحله برای بررسی بخش دیگر بدن به جهت پخش شدن سرطان است.

آیا سرطان زبان درمان می شود؟

درمان سرطان زبان برای افرادی که به موقع تشخیص داده می شود امکان پذیر است و همچنین برای افرادی که مبتلا به نوع خوش خیم آن باشند.

راه های پیشگیری از سرطان

طبق اظهارات دکتر اصلان احمدی جلوگیری از ابتلا به سرطان زبان امکان پذیر نیست. اما افراد با دیدن علائم یا نشانه های سرطان باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند. بعد از تشخیص بیماری توسط پزشک، درمان به سرعت آغاز می شود و نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

اما نکاتی وجود دارد که افراد با رعایت این موارد می توانند خطر ابتلا به سرطان زبان را کنترل کنند. این موارد عبارتند از:

• استفاده از غذاهای مقوی و سالم مثل میوه و سبزیجات
  • ترک کردن سیگار خطر ابتلا به سرطان زبان را کاهش می دهد.
  • ترک مصرف الکل
  • رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان و مراجعه دوره ای به دندانپزشکی
  • استفاده از یک دوره کامل واکسن HPV
  • رعایت بهداشت و ایمنی در رابطه های جنسی

درمان سرطان زبان

برای درمان بیمارانی که مبتلا به سرطان زبان هستند، از جراحی برای از بین بردن بافت های سرطانی استفاده می شود. در صورتی که تومورها کوچک باشند جراح با یک عمل کوچک میتواند آن را از بین ببرد.

اما اگر تومورها پیشرفته و بزرگ تر باشند و اینکه سرطان گسترده باشد، نیاز به جراحی پیچیده و متعدد دارد. حتی در موارد ممکن است قسمتی از زبان برداشته شود. در این صورت معمولا از بافت ها و پوست قسمت های دیگر بدن برای بازسازی زبان استفاده می کنند.

جراحان تلاش می کنند کمترین آسیب به دهان وارد شود و تا جایی که ممکن است آن را به حداقل می رسانند، اما گاهی اوقات عوارض جانبی اجتناب ناپذیری وجود خواهد داشت.

عمل جراحی تومور زبان می تواند بر روی مواردی چون حرف زدن، بلعیدنپف خوردن و تنفس تاثیر بگذارد. برخی از افراد علاوه بر جراحی، نیاز به پرتو درمانی یا شیمی درمانی نیز دارند تا زمانی که سلول های سرطانی باقی مانده نیز از بین برود.

درمان سرطان زبان

علائم سرطان زبان قابل مشاهده است و با ظاهر شدن آن باید به فورا به پزشک مراجعه کرد

آیا بوی بدن دهان نشانه سرطان است؟

در صورتی که بیمار در مرحله پیشرفته سرطان باشد، ممکن است علاوه بر علائمی که ذکر شد، ممکن است بوی بد دهان روز به روز شدیدتر شود. این بوی بد دهان ناشی از وجود تومور در زبان بیمار و اضافه شدن عفونت های باکتریایی است که باعث بد بو شدن نفس بیمار می شود. باکتری ها در قسمت های نابود شده بافت زبان قرار گرفته و بوی بد دهان را ایجاد می کنند.

در واقع این نشانه ای است که مشخص می کند بیمار در مرحله پیشرفته بیماری قرار دارد و حتما باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کند.

نتیجه گیری

ممکن است علائمی که برای سرطان زبان گفته شد در بیماری های دیگر نیز مشترک باشد. پس در صورت داشتن این علائم لزوما مبتلا به سرطان زبان نیستید. اگر احساس می کنید مشکوک به این بیماری هستید به پزشک مراجعه کنید تا دهان و زبان شما مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین ذکر این نکته ضروری است که در بیماری های سرطانی زمان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. هر چقدر بیماری های سرطانی زودتر تشخیص داده شوند به همان اندازه شانس بهبودی افزایش پیدا می کند. بهتر است زمانی که بیماری هنوز پیشرفت نکرده است اقدامات لازم انجام شود.

تصاویر
  • سرطان زبان
ثبت امتیاز
نظر جدید