سرطان ها

سرطان حلق چه علائمی دارد

سرطان حلق از جمله سرطان هایی است که در ارگان هایی که به بلع، تکلم و تنفس کمک می کنند، رشد می کند. حدود نیمی از این سرطان ها به تنهایی در حلق اتفاق می افتند، لوله ای که از پشت بینی آغاز و به گردن ختم می شود. این بیماری روند پیشرفت سریعی دارد، به همین خاطر، درمان اولیه این شانس را به بیمار می دهد که سریع تر بهبود یابد و کیفیت زندگی نیز بهبود بخشیده شود.

سرطان حلق چه علائمی دارد

• تغییرات صدا از جمله خشن و کلفت شدن صدا
  • مشکلات بلع و تنفس
  • گلو درد و سرفه
  • وجود توده در گردن
  • کاهش وزن غیر منتظره

در صورت ادامه دار شدن علائم بیش از چند هفته، باید به پزشک مراجعه شود.

سرطان حلق

سرطان حلق سرطانی است که در قسمت هایی که به بلع و تکلم مرتبط است رشد می کند. با مراجعه به موقع به پزشک این نوع سرطان قابل درمان است.

عوامل موثر در بروز سرطان حلق

• استعمال طولانی مدت دخانیات. استعمال سیگار از موثرترین عوامل در بروز سرطان های سر و گردن از جمله سرطان حلق می باشد.
  • نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی.
  • ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV). این ویروس با ابتلا به سرطان های پشت حلق از جمله سرطان زبان و لوزه سوم در ارتباط می باشد.

کودکان با دریافت واکسن HPV می توانند از ابتلا به این ویروس در آینده موصون باشند. معمولا توصیه می شود این واکسن از یازده دوازده سالگی زده شود.

برخی دیگر عوامل موثر در بروز سرطان حلق عبارتند از:

• جنسیت. آقایان پنج برابر بیشتر از خانم ها در معرض ابتلا هستند.
  • سن. در بیشتر موارد، این سرطان در افراد بالای 65 سال تشخیص داده می شود.
  • تماس با مواد شیمیایی.

انواع سرطان حلق

بیشتر انواع سرطان حلق در سلول های صاف و نازک موجود در غشای حلق و جعبه صدا رشد می کنند.

• نازوفارنکس: قسمت فوقانی حلق، پشت بینی.
  • اروفارنکس: قسمت پشت دهان. این سرطان عمدتا در لوزه ها، پشت زبان و نرم کام رشد می کند
  • هیپوفارنکس: قسمت باریک پشت جعبه صدا

تشخیص سرطان حلق

در ابتدا، بهترین جراح حنجره به معاینه بیمار و علائم و نشانه ها می پردازد و مواردی مانند استعمال دخانیات، عادات نوشیدن الکل و سابقه رابطه جنسی را مورد بررسی قرار می دهد. پزشک هم چنین با استفاده از ابزارهایی به بررسی دقیق تر گلو و حلق خواهد پرداخت.

در صورتی که پزشک مشکوک به سرطان باشد، بسته به شرایط موجود، تست ها و روش های بیشتری انجام می شود. از جمله:

آزمایش خون

برای بررسی سلامت عمومی شما ممکن است نمونه برداری شود.

نمونه برداری

در این روش، نمونه ای از بافت گرفته و جهت بررسی بیشتر سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ، به آزمایشگاه ارسال می شود. این تنها راهی است که مشخص می شود که آیا توده سرطانی است یا خیر. این روش می تواند با جراحی، سوزن های نازک و یا آندوسکوپ لوله ای ظریف و باریک به همراه دوربین متصل به آن انجام شود.

آندوسکوپی حنجره

یک لوله نازک با یک نور در انتهای آن (آندوسکوپ) از طریق بینی وارد می شود تا ناهنجاری های گلو را جستجو کند.

سونوگرافی

دستگاه کوچکی به نام مبدل برای ارسال امواج صوتی مورد استفاده قرار می گیرد که وقتی به چیزی متراکم مانند اندام یا تومور برخورد می کنند، اکو می کنند.

اشعه ایکس

ممکن است برای بررسی سلامت کلی خود و یا بررسی اینکه آیا سرطان به ریه ها سرایت کرده است، با اشعه ایکس قفسه سینه را مورد بررسی قرار دهند.

سی تی اسکن

در اسکن CT (توموگرافی کامپیوتری) از پرتوهای اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر مقطعی دقیق از داخل بدن شما استفاده می شود.

اسکن ام آرآی

در اسکن MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) از امواج آهن ربا و رادیو برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می شود.

اسکن PET

اغلب اسکن PET (توموگرافی انتشار پوزیترون) همراه با سی تی اسکن توصیه می شود. مواد رادیواکتیو برای کمک به نمایش سلولهای سرطانی به بدن تزریق می شود. در صورت تشخیص اروفارنکس، نمونه از نظر HPV نیز باید بررسی گردد.

مراحل سرطان حلق

هر یک از انواع سرطان حلق، مرحله خود را دارد که شدت بیماری را نیز نشان می دهد. اما در کل، سرطان در مراحل یک و دو در همان ناحیه باقی می ماند و سایر ارگان ها را درگیر نمی کند.

سرطان حلق درجه سه، می تواند گره های لنفاوی و یا سایر قسمت های حلق را درگیر کند.

مرحله چهار سرطان حلق، گره های لنفاوی و قسمت های مختلف سر، گردن و قفسه سینه نیز درگیر خواهند شد. شدیدترین مرحله بیماری که حتی احتمال درگیری ارگان های دور مانند ریه ها و کبد نیز وجود دارد.

درمان سرطان حلق

هدف از درمان سرطان حلق، پیشگیری از پخش شدن سرطان و حفظ توانایی تکلم و بلع بیمار تا حد امکان می باشد. نوع درمان با توجه به:

• مرحله بیماری
  • ناحیه درگیر
  • وضعیت سلامتی بیمار
  • اولیت های پزشکی

در نظر گرفته می شود.

سرطان حلق

سرطان حلق در صورت مراجعه به موقع قابل درمان است و می توان قبل از پیشرفت بیماری و از دست دادن قدرت تکلم و بلع آن را درمان کرد

• رادیوتراپی. در این روش، سلول های سرطانی با استفاده از اشعه های پر انرژی نابود می شوند. امواج از بیرون به بدن تابیده می شوند. گاهی رادیوتراپی تنها درمان مورد نیاز در مراحل اولیه سرطان می باشد. در مراحل بعدی سرطان، امکان انجام رادیوتراپی همراه با شیمی درمانی و یا جراحی وجود دارد.
  • جراحی. این روش با ایجاد برش هایی و وارد شدن آندوسکوپ از راه دهان انجام می شود. اگر سرطان پیشرفت کرده باشد، نیاز به برداشت بخشی از حلق و یا تمام آن می باشد که در چنین شرایطی، توانایی بلع و تکلم بیمار از حالت طبیعی خارج خواهد شد.
  • شیمی درمانی. داروهایی برای بیمار تجویز می شود که سلول های سرطانی را نابود می کنند. این روش می تواند قبل از جراحی به منظور خرد شدن سلول های سرطانی و یا بعد از جراحی و به منظور پیشگیری از بازگشت مجدد بیماری انجام شود.

بعد از درمان، بیمار باید به خود اهمیت بیشتری بدهد، تا جایی که می تواند استراحت داشته باشد، ورزش کند، رژیم غذایی سالم داشته باشد، استعمال دخانیات را کنار بگذارد و به طور مرتب به بهترین متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کند.

Source: https://www.webmd.com/oral-health/guide/throat-cancer-symptoms-treatments#1

تصاویر
  • سرطان حلق
ثبت امتیاز