سرطان ها

سرطان تیروئید خطرناک است؟!

غده تیروئید، در قسمت جلوی گردن و بخش اصلی حلق واقع شده است. تومورهای تیروئید، می توانند خوش خیم (غیر سرطانی) و یا بدخیم (سرطانی) باشند. آدنوم از جمله تورموهای خوش خیمی است که هورمون تیروئید ترشح می کند.

آدنوم تیروئید

آدنوم تیروئید، توده های کوچکی هستند که در لایه سلولی سطح داخلی غده تیروئید آغاز می شوند. آدنوم به تنهایی هورمون تیروئید ترشح می کند. اگر میزان کافی هورمون تیروئید از آدنوم ترشح شود، می تواند منجر به بروز پرکاری تیروئید شود. که در چنین شرایطی، امکان درمان وجود دارد. درمان نیز می تواند شامل جراحی به منظور برداشت بخشی از تیروئید (ندولی که فعالیت بالایی دارد) باشد.

تومورهای تیروئیدی سرطانی

سرطان تیروئید در بسیاری از افرادی که تحت درمان رادیوتراپی سر، گردن و یا قفسه سینه قرار می گیرند، اتفاق می افتد. با این حال، گاهی شاهد بروز این سرطان در افرادی که هیچ گونه ریسک فاکتوری ندارند نیز خواهیم بود.

در بیشتر موارد، سرطان تیروئید با درمان های موثر بهبود می یابد. این سرطان عمدتا به صورت ندول در غده تیروئید ظاهر می شود. برخی علائمی که نشان می دهند یک ندول سرطانی شده است، عبارتند از:

• وجود یک ندول به جای چند ندول
  • وجود ندول غیر عملکردی در اسکن تیروئید
  • جامد بودن ندول به جای این که مملوء از مایع باشد (کیست)
  • سفت شدن ندول
  • رشد سریع ندول

سرطان تیروئید

علائم و نشانه ها

بهترین جراح حنجره معتقد است، اولین علامت ندول سرطانی در غده تیروئید، وجود توده ای در گردن است که فاقد درد می باشد. از دیگر علائم سرطان تیروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خشن شدن صدا، چرا که سرطان به اعصاب موجود در جعبه صدا فشار می آورد
  • سخت شدن بلع
  • احساس درد در حلق و گردن که خود به خود نیز از بین نمی رود
  • مشکلات تنفسی
  • سرفه

با این حال، علائم سرطان تیروئید می تواند مشابه سایر مشکلات پزشکی باشد، به همین خاطر، جهت تشخیص قطعی باید به پزشک مراجعه کرد.

تشخیص سرطان تیروئید

علاوه بر بررسی سوابق پزشکی و معاینات بالینی توسط پزشک، نیاز به انجام تست های تشخیصی مانند آزمایش خون، اسکن تیروئید، اولتراسوند و بیوپسی می باشد.

در صورت داشتن هریک از علائم سرطان حلق می توانید به مطب دکتر اصلان احمدی متخصص جراحى گوش، حلق و بينى، فلوشيپ فوق تخصص حنجره مراجعه کنید یا با از طریق شماره تماس: 02164351 با ایشان ارتباط برقرار نمایید. لازم به ذکر است با مراجعه به سایت و صفحه اینستاگرام دکتر اصلان احمدی می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

انواع سرطان تیروئید

سرطان پاپیلاری تیروئید

شایع ترین فرم سرطان تیروئید که در خانم ها بیشتر از آقایان مشاهده می شود. درمان این نوع سرطان شامل موارد زیر می باشد:

• جراحی. که با برداشت بخشی از تیروئید و یا تمام آن و گاها گره های لنفاوی اطراف همراه می باشد.
  • هورمون درمانی. که با هدف مهار غده تیروئید از ترشح بیشتر هورمون محرک تیروئید انجام می شود.

سرطان فولیوکولار تیروئید

این نوع سرطان که در ده درصد موارد مشاهده می شود، تهاجمی تر است و می تواند به خون و یا سایر قسمت های بدن نیز پخش شود. درمانی که برای این نوع سرطان در نظر گرفته می شود، عبارت است از:

• جراحی. به منظور برداشت غده تیروئید و یا گره های لنفاوی اطراف
  • هورمون درمانی
سرطان فولیوکولار تیروئید

غده های کوچکی در ناحیه گردن بوجود می آید که این غده ها باعث ترشح هورمون های تیروئید می شود و منجر به پر کاری تیروئید می شود

سرطان تیروئید آناپلاستیک

این نوع سرطان در خانم ها شیوع بیشتری دارد و تنها در دو درصد موارد مشاهده می شود. از آن جایی که این سرطان روند رشد سریعی دارد، شاهد بروز توده بزرگ در گردن خواهیم بود. این سرطان معمولا زمانی تشخیص داده می شود که سایر قسمت های بدن نیز درگیر شده اند و به همین خاطر، درمان سخت تر خواهد شد.

جراحی و هورمون درمانی، گزینه های درمان می باشند.

سرطان مدولاری تیروئید

این نوع سرطان، ده درصد موارد ابتلا را شامل می شود و معمولا از طریق سیستم لنفاوی و خون به سایر قسمت های بدن می رسد. این سرطان باعث تولید مقادیر بالایی کلسی تونین (هورمونی که به تنهایی و توسط غده تیروئید تولید می شود) می گردد.

جراحی و هورمون درمانی، برای این نوع سرطان در نظر گرفته می شود.

Source: https://www.nm.org/conditions-and-care-areas/thyroid/thyroid-tumors

تصاویر
  • سرطان تیروئید
ثبت امتیاز