سرطان حنجره چيست؟

[کل: 1 میانگین: 5]

سرطان حنجره به تومورهای سرطانی گفته می شود که در ناحيه گلو و حلق و جعبه صوتی يا حنجره و لوزه ها ایجاد می شود.

گلو یک لوله عضلانی است که از پشت بینی شروع و به گردن ختم می شود. جعبه صوتی دقیقاً زیر گلو قرار دارد و مستعد ابتلا به سرطان حنجره است. جعبه صوتی از غضروف ساخته شده است و حاوی تارهای صوتی است که برای صحبت کردن لرزش می کنند.

سرطان لوزه، شکل دیگری از سرطان حنجره است و بر لوزه ها که در قسمت پشتی گلو قرار دارند، تأثیر می گذارد.

در ادامه صحبت های دکتر اصلان احمدی فوق تخصص حنجره را در این باره دنبال کنید:

علائم و نشانه هاي سرطان حنجره چيست؟

علائم و نشانه های سرطان حنجره ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سرفه
  • گرفتگي در صدا مانند عدم توانايي در صحبت كردن صريح و واضح
  • احساس درد در گوش ها
  • بروز مشكل در بلع
  • احساس توده و زخمي در گلو كه بهبود نمي يابد
  • احساس گلو درد
  • كاهش وزن

در صورت مزمن و ادامه دار بودن اين علائم و بهبود نيافتن آنها لازم است به يك پزشك متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كنيد تا بيماري شما تشخيص داده شود. البته بیشتر علائم سرطان حنجره مختص سرطان نیست، بنابراین پزشک در ابتدا علت های شایع دیگر را نيز بررسی مي كند.

علائم سرطان حنجره

مواردی که در عکس میبیند از علائم اولیه سرطان حنجره هستند

علت بروز سرطان حنجره چيست؟

سرطان گلو هنگامی رخ می دهد که سلول های گلو دچار جهش ژنتیکی شوند. این جهش ها باعث می شود سلول ها به طور غیرقابل کنترل رشد کنند و زندگی خود را پس از مرگ سلول های سالم ادامه دهند. اين سلول های تجمع یافته می توانند توموری در گلو ایجاد کنند.

سرطان حنجره از تشخیص تا درمان

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث جهش ژنتيكي و ایجاد سرطان گلو می شود اما پزشکان عواملی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به اين بيماري را افزایش دهد.

اين عوامل به شرح زير است؛

• استعمال دخانيات و سيگار
  • جويدن تنباكو
  • مصرف بيش از حد الكل
  • رژيم غذايي فاقد ميوه و سبزيجات
  • ابتلا به بيماري رفلاكس معده
جراحی سرطان حنجره

سرطان حنجره بعد از عمل

راه هاي پيشگيري از بروز سرطان حنجره

هیچ روش اثبات شده ای برای جلوگیری از بروز سرطان حنجره وجود ندارد. اما به منظور کاهش خطر ابتلا به اين سرطان می توانید:

از استعمال سيگار خودداري كنيد. اگر سيگاري نيستيد هرگز به مصرف سيگار و دخانيات اقدام نكنيد و اگر سيگاري هستيد هم اقدام به ترك مصرف آن كنيد. قطع عادت مصرف سيگار بسيار دشوار است، بنابراين بهتر است تحت نظر يك پزشك اين كار را انجام دهيد.

الکل را فقط در حد اعتدال بنوشید. اگر نوشیدن الکل را انتخاب کردید، این کار را با اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم، این بدان معناست که حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان در هر سنی و براي آقایان بزرگتر از 65 سال حداکثر دو نوشیدنی در روز جايز است.

رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات را انتخاب کنید. ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات مي تواند خطر ابتلا به سرطان حنجره را کاهش دهند، بنابراين انواع میوه و سبزیجات رنگارنگ بخورید.

خود را از HPV محافظت کنید. تصور می شود که برخی از سرطان های حنجره ناشی از عفونت مقاربتی ویروس پاپیلو انسانی (HPV) است. شما می توانید با محدود کردن تعداد شرکای جنسی خود و استفاده از کاندوم هر بار که رابطه جنسی دارید، خطر ابتلا به HPV را کاهش دهید. همچنین مي توانيد از واکسن HPV استفاده كنيد.

بیشتر بخوانید: پاپیلوم تارهای صوتی

تشخیص هلیوکوباکتر پیلوری در ضایعات خوش خیم حنجره

راه هاي درمان سرطان حنجره

راه های درمان سرطان حنجره شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمان هدفمند است. روش درمانی که توسط پزشک توصیه می شود، از سایر عوامل بیماري فرد تاثير مي گيرد.

جراحي

اگر تومور در گلو کوچک باشد، ممکن است پزشك آن را از طريق عمل جراحي از بین ببرد. این عمل جراحی در بیمارستان و در حالت بيهوشي عمومي انجلم مي شود. این کار باید توسط بهترین جراح حنجره انجام شود.

پرتو درمانی

پس از برداشتن تومور  به وسيله عمل جراحي ممکن است پزشك پرتودرمانی را توصیه کند. پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی بدخیم استفاده می کند و سلول های سرطانی را که هنوز باقی مانده اند ، هدف قرار می دهد.

شیمی درمانی

در مورد تومورهای بزرگ که به غدد لنفاوی و سایر اندام ها یا بافت ها سرایت کرده اند، ممکن است پزشك روش شیمی درمانی و همچنین پرتودرمانی را توصیه کند. شیمی درمانی دارویی است که رشد سلول های بدخیم را متوقف و کند می کند.

درمان هدفمند

درمان های هدفمند داروهایی هستند که با تداخل در مولکول های خاص که عامل رشد تومور هستند ك، گسترش و رشد سلول های سرطانی را متوقف می کنند. پزشک ممکن است این روش درمانی را به همراه شیمی درمانی استاندارد و پرتودرمانی توصیه کند.

بیشتر بخوانید: ضایعات خوش خیم حنجره

روند بهبودی بعد از درمان سرطان حنجره

برخی از مبتلایان به سرطان حنجره بعد از معالجه نیاز به درمان مجدد دارند تا نحوه صحبت کردن را مجدداً فرا بگيرند. این کار را می توان به كمك یک متخصص گفتاردرمانی و یک فیزیوتراپی انجام داد.

علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به سرطان گلو عوارضی را تجربه می کنند. این عوارض شامل موارد زیر است:

• ناتواني در صحبت كردن
  • بروز مشكل در بلع
  • بروز مشكل در تنفس
  • سخت شدن پوست گردن
  • بدفرمي در صورت يا گردن

در رابطه با مشكل بلع متخصصين كار درماني مي توانند به فرد كمك كنند اما براي بدفرمي در صورت و گردن مي توانيد عمل جراحي ترميمي انجام دهيد.

نتيجه گيري

سرطان حنجره جزء آن دسته سرطان هاي رايج نيست اما توصيه مي شود به محض بروز هرگونه علائم مزمن به پزشك متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كنيد تا در صورت وجود هرگونه بيماري بتوانيد روند درمان را قبل از اينكه دير شود و سرطان به تومورهاي بدخيم تبديل شود و پيشرفت كند، آغاز كنيد.

تشخیص هلیوکوباکتر پیلوری در ضایعات خوش خیم حنجره