پارگی پرده گوش

پرده گوش یک لایه نازکی در میان گوش خارجی و نهانی قرار دارد، زمانی که طی اتفاقاتی این پرده پاره شود ممکن است کمی درد یا سوزش را تجربه کنید. پارگی پرده گوش عارضه بسیار جدی نیست و اغلب با یک سری اقدامات اولیه و گذشت مدت زمانی ترمیم و بهبود می یابد.

ممکن است در اثر پارگی پرده گوش کاهش شنوایی و بروز عفونت نیز رخ دهد، روش های مختلفی برای بهبودی این عارضه وجود دارد که در صورتی که به خودی خود باسازی نشود از این روش های برای درمان کمک می گیرند، یکی از این روش های درمانی موثر عمل جراحی است که در صورت شدت یافتن این عارضه انجام خواهد شد تا فرد دو مرتبه شنوایی خود را بازیابد.

در ادامه این نوشتار با صحبت های دکتر اصلان احمدی متخصص گوش، حلق و بینی در مورد ساختار گوش و پارگی پرده گوش همراه باشید.

چگونه ما می شنویم؟

ساختار گوش و نحوه شنیدن صدا

چگونه ما می شنویم؟

آناتومی گوش انسان ها از سه بخش تشکیل شده است که به ترتیب بیرونی، میانی، داخلی، این لایه ها شکل گرفته اند.

گوش عضوی برای شنیدن اصوات است، پرده گوش که یکی از مهم ترین اجزای این عضو است که تحت عنوان پرده صماخ هم از آن یاد می کنند بین لایه خارجی و میانی نهفته است. بدین ترتیب امواج صوتی وارد گوش در ناحیه خارجی آن می شوند و بعد به پرده گوش بر خورد می کنند و با ارتعاش آن صدایی را می شنویم.

پرده گوش یا همان صماخ از سه استخوان تشکیل شده است این استخوان ها هستند که صدا را به لایه های میانی و حلزون  گوش داخلی گوش می فرستند از این قسمت سیگنال های به سمت مغز فرستاده می شود و باعث شنیدن اصوات می شود.

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستي چيست؟

گوش میانی که پشت پرده گوش قرار دارد، فضای آن با به طور طبیعی با هوا پر شده است که باعث جریان هوا در کل ساختمان گوش می شود.

بیشتر بخوانید: جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستي چيست؟  ، عمل بيني يا رينوپلاستي چيست؟

اصطلاح پارگی پرده گوش چیست ؟

در ابتدا باید بدانید پارگی پرده گوش ممکن است به نواحی دیگری گوش، گسترش یابد و شنوایی فرد را مختل کند، البته که میزان از دست دادن شنوایی بسته به میزان پارگی پرده و عود آن متفاوت خواهد بود، هر چه پارگی بیشتری در پرده گوش ایجاد شود بخش بیشتری از شنوایی ما را از کار می اندازد، چنانچه به استخوان های سه گانه پرده گوش آسیبی جدی وارد شود ممکن است نشنیدن شدید تر شود. هم چنین باید افزود: اگر پرده گوش سوراخ شود در معرض خطر ابتلا به عفونت گوش قرار می گیرد و تهدید بیشتری برای سلامتی محسوب می شود. زیرا پرده گوش به عنوان لایه محافطتی جلوی ورود باکتری و میکروب به گوش را می گیرد.

علائم پارگی پرده گوش

• احساس درد در ناحیه گوش که به سرعت کم می شود.
  • بیرون ریزی چرک و چربی های غیر طبیعی از گوش
  • کم شدن شنوایی
  • شنیدن صدای وزوز و زنگ خوردن در گوش
  • حالت تهوع، استفراغ
  • احساس گیج خوردگی

چه عواملی باعث پارگی پرده صماخ می شود؟

دلایل مختلفی در رخداد این اتفاق دخیل هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

• عفونت گوش میانی، به عنوان یک عامل اصلی می تواند آسیب جدی مانند پارگی پرده صماخ به گوش وارد کند.
  • ضربه یا آسیب شدیدی که به گوش وارد می شود می توان باعث پارگی پرده گوش شود.
  • سر و صدا و فریاد های بلند ناگهانی مانند انفجاری در نزدیکی، این امواج به حدی هستند که پرده گوش را پاره و موجب کاهش شنوایی و صدایی مانند زنگ زدن، وزوز در گوش می شوند.
  • همینطور زمانی که فشار هوا به طور ناگهانی تغییر کند ممکن است پرده گوش پاره شود، این اتفاق زمانی رخ می دهد که در فرودگاه یا سوار هواپیما شوید. این مورد جزو شایع ترین علل پارگی پرده صماخ شمرده می شود.
  • وارد کردن یک سری اشیا مانند خودکار و مداد که در کودکان کم سن و سال هم دیده می شود، می تواند تهدیدی جدی برای پارگی پرده گوش به حساب آید.
  • گرامت، نام یکی از اعضای داخلی گوش است و لوله ای شکل است و با حالت چسبندگی که دارد ترشحات مخاطی که را جذب می کنند و هر گاه این لوله های کوچک از حالت طبیعی خود خارج شوند و به بیرون گوش بیوفتند ممکن است پرده صماخ پاره شود، البته در چنین شرایطی پارگی به زودی بهبود پیدا می کند.
جراحی شکستگی بینی

پارگی پرده گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

با مشاهده علائم فوق به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و با ارائه شرح حالی دقیق، پزشک اقدام به معاینات فیزیکی و سپس برای اطمینان خاطر و تشخیصی دقیق تر از دستگاه های نورانی مخصوصی به نام اتوسکوپ استفاده می کند.

با این اوضاف مشاهده هر گونه عفونت و التهاب در این ناحیه بسیار دشوار خواهد بود و دقت و مهارت بالای پزشک را می طلبد.

پارگی پرده گوش چگونه درمان می شود؟

به طور طبیعی پارگی پرده گوش با سیستم ایمنی بدن در ظرف 6-8 هفته ترمیم می شود و در صورتی که شدت این جراحت بیشتر بود پزشک به سراغ روش های درمانی دیگری می رود.

در ابتدای از روش دارو درمانی و تجویز داروی آنتی بیوتیک کمک می گیرند تا علائم آن را کاهش دهد، در نهایت زمانی که با شدت بیشتری از این عارضه مواجهه می وشند درمان از طریق عمل جراحی را موثر می دانند.

عمل جراحی که از آن تحت عنوان تیمپانوپلاستی یاد می کنند شایع ترین روش درمانی جراحی این عارضه است که سوراخ پرده گوش را برطرف می کند و شنوایی را بهبود می بخشد.

پارگی پرده گوش چگونه درمان می شود؟

پارگی گوش اتفاق جبران ناپذیری نیست و ترمیم آن بین 6 تا 8 هفته به طول می انجامد

سخن پایانی

اگر احساس کردید در گوش شما اتفاقی غیر عادی افتاده است به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت حتما به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا با تشخیصی به هنگام روند درمانی راحت تری را پشت سر بگذارید. هم چنین قبل از اقدام به درمان و انتخاب گزینه درمانی مناسب در مورد آن روش تحقیق و مطالعه کنید و ابعاد مختلف آن را در نظر بگیرید.

سینوزیت و سردرد