وب حنجره چیست؟

[کل: 1 میانگین: 5]

وب حنجره، اختلال نادری است که نای تنگ، فشرده و باریک می شود و نفس کشیدن به طور طبیعی سخت خواهد شد. حنجره دارای بافت های وب مانندی است که میزان هوای وردی و خروجی به نای را محدود می کند. این وب می تواند خیلی باریک و یا ضخیم باشد که همین مورد، در محدودیت تنفس کودک و هم چنین درمان های مناسب، تاثیر می گذارد.

وب حنجره، اختلال و نقص مادرزادی است بدین معنا که کودک هنگام تولد با این اختلال به دنیا می آید. در برخی موارد، ممکن است این اختلال اکتسابی باشد.

وب حنجره چیست؟

وب حنجره بیماری است که منجر به تنگ و فشرده شدن نای شده و تنفس را سخت تر می کند

علائم و نشانه های وب حنجره

تنگی نفس و خس خس صدا از جمله علائم و نشانه های وب حنجره هستند و به گونه ای است که گویا نای مسدود شده است. از دیگر علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نفس کشیدن همراه با صدا
  • سرفه کردن
  • عفونت های مکرر قفسه سینه

برخی کودکان برای این که راحت تر بتوانند نفس بکشند، سر خود را بالا می آورند و یا گردن خود را کش می دهند.

بیشتر بدانید: سرطان تیروئید خطرناک است؟!

تشخیص وب حنجره

وب حنجره علائمی مشابه آسم دارد، به همین خاطر ممکن است در ابتدا اشتباه تشخیص داده شود.

نفس صدا دار در کودکان

زمانی که مصرف داروهای آسم و یا سایر درمان ها، کمکی به بهبود اختلال نکند، آن چه که اهمیت پیدا می کند این است که درمان تخصصی تر تحت نظر پزشک ادامه پیدا کند.

جهت تشخیص وب حنجره از روش های زیر کمک گرفته خواهد شد:

• میکرولارنگوسکوپی یا لارنگوسکوپی میکروسکوپیک، با استفاده از تلسکوپ ظریف و انعطاف پذیری انجام می شود که به بررسی علائم موجود در نای و هر گونه انسداد و گرفتگی می پردازد.
  • سی تی اسکن. در برخی موارد، نیاز است تا تصاویری از قفسه سینه گرفته شود تا هر گونه ناهنجاری در مجاری هوایی مشخص گردد.

در صورت داشتن هریک از علائم سرطان حلق می توانید به مطب دکتر اصلان احمدی متخصص جراحى گوش، حلق و بينى، فلوشيپ فوق تخصص حنجره مراجعه کنید یا با از طریق شماره تماس: 02164351 با ایشان ارتباط برقرار نمایید. لازم به ذکر است با مراجعه به سایت و صفحه اینستاگرام دکتر اصلان احمدی می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

درمان وب حنجره

به گفته بهترین متخصص گوش، حلق و بینی، هدف از درمان وب حنجره، برداشت و رفع گرفتگی است تا امکان باز شدن کامل مجاری هوایی فراهم گردد. بسته به شدت اختلال، ممکن است جراح صلاح بداند از لیزر و یا ابزارهایی برای شکستن وب استفاده کند. در برخی موارد که وب تشکیل شده ضخیم است، جراحی باز به منظور بسط دادن مجاری هوایی توصیه خواهد شد.

• بسط دادن

گاهی ممکن است بالونی داخل مجاری هوایی گذاشته شود تا وب وسیع شود. نیاز این کار تکرار شود تا از تشکیل مجدد وب با بافت اسکار پیشگیری به عمل آید.

• جراحی
پیر صوتی

در مواقعی که نیاز به انجام جراحی باز است، برشی در میانه حنجره و از راه گردن زده خواهد شد.

دوره نقاهت بعد از درمان وب حنجره

اگر بالون در مجاری هوایی گذاشته شود، نیاز است کودک یک تا دو شب در بیمارستان بستری بماند تا از ایمن بودن وضعیت تنفس اطمینان حاصل گردد. در جراحی باز، معمولا کودک یک تا دو هفته در بیمارستان بستری خواهد بود.

دوره نقاهت بعد از درمان وب حنجره

با توجه به نوع درمان دوره نقاهت متفاوت است و از دو روز تا دو هفته ممکن است نیاز به بستری شدن باشد

بیشتر بخوانید: سرطان حلق چه علائمی دارد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

در صورت مشاهده علائمی از قبیل:

• تنگس نفس شدید هنگام استراحت و یا فعالیت بدنی
  • عفونت های مکرر قفسه سینه
  • ادامه دار شدن تنفس صدادار

باید سریعا به بهترین جراح حنجره مراجعه کرد.

بیمار بعد از درمان وب حنجره می تواند زندگی طبیعی و عادی خود را داشته باشد. تنها ممکن است برای مدتی علائمی مانند خشن شدن صدا مشاهده شود.

Source: https://www.cincinnatichildrens.org/health/l/laryngeal-web

بهترین متخصص گوش، حلق و بینی