فلج شدن طناب صوتی

فلج شدن طناب صوتی یا تارهای صوتی زمانی اتفاق می افتد که پالس های عصبی که به جعبه صدا یا همان حنجره می رسند، مختل می شوند که نتیجه آن فلج شدن عضلات تارهای صوتی می باشد. فلج شدن طناب صوتی می تواند بر توانایی تکلم و حتی تنفس تاثیر بگذارد.

از جمله عوامل موثر می توان به آسیب های عصبی حین جراحی، عفونت های ویروسی و یا برخی سرطان ها اشاره کرد. درمان فلج شدن طناب صوتی شامل جراحی و یا صدا درمانی می باشد.

علائم و نشانه های فلج شدن طناب صوتی

طناب های صوتی، دو تار انعطاف پذیر از بافت عضلانی هستند که در محل ورود نای واقع شده اند. زمانی که صحبت می کنیم، این تارها به ارتعاش در می آیند و صدا تولید می شود. در دیگر زمان ها، این تارها رها می شوند و شما می توانید نفس بکشید.

فلج شدن طناب صوتی

در بیشتر موارد فلج شدت طناب صوتی، یکی از تارها فلج می شود. فلج شدن هر دو تار صوتی اختلال خطرناکی است که البته به ندرت اتفاق می افتد.

علائم و نشانه های فلج شدن طناب صوتی عبارت است از:

• خشن شدن صدا
  • تنفس صدادار
  • سرفه کردن به هنگام بلع مواد غذایی و نوشیدنی ها
  • نیاز به تنفس های مکرر به هنگام حرف زدن
  • ناتوانی در صحبت کردن با صدای بلند
  • صاف کردن های مکرر گلو
بیماری های حنجره

علت فلج شدن طناب صوتی چیست؟

از جمله علل فلج شدن تارهای صوتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آسیب تارهای صوتی  و خونریزی طناب صوتی در جراحی. جراحی هایی که در ناحیه گردن و یا بالای قفسه سینه انجام می شوند می توانند با آسیب اعصاب جعبه صدا همراه باشند.
  • آسیب وارده به گردن و یا قفسه سینه
  • سکته
  • تومورها چه خوش خیم و چه بدخیم
  • عفونت ها
  • اختلالات عصبی مانند مالتیپل اسکلروزیس و یا بیماری پارکینسون

فلج شدن طناب صوتی چگونه تشخیص داده می شود؟

در ابتدا بهترین جراح حنجره به بررسی علائم و سبک زندگی بیمار می پردازد، صدا را مورد بررسی قرار می دهد و با تجویز تست های مرتبط، علت بروز این مشکل را تشخیص خواهد داد. تست های تشخیصی عبارتند از:

• لارنگوسکوپی. در این تست، پزشک با استفاده از لوله ای ظریف و کوچک به نام آندوسکوپ و یا لارنگوسکوپ به بررسی تارهای صوتی می پردازد.
  • الکترومیوگرافی حنجره. این تست به اندازه گیری جریان های الکتریکی موجود در عضلات جعبه صدا کمک می کند. جهت انجام این تست، سوزن های کوچکی از طریق پوست گردن در عضلات تارهای صوتی قرار خواهد گرفت.
  • آزمایش خون و اسکن ها. از آن جایی که این بیماری می تواند با آسیب اعصاب همراه باشد، از تست های تشخیصی بیشتری باید کمک گرفت. از جمله: آزمایش خون، اشعه ایکس، سی تی اسکن و MRI.
فلج تارهای صوتی

فلج تارهای صوتی از راه های مختلفی مثل لارنگوسکوپی و اسکن و … قابل تشخیص است

درمان فلج شدن طناب صوتی

درمان فلج شدن طناب صوتی با توجه به شدت علائم و زمان بروز علائم در نظر گرفته می شود. درمان شامل صدا درمانی، تزریق، جراحی و یا ترکیبی از درمان ها می باشد. در برخی موارد، ممکن است نیازی به جراحی نباشد. به همین دلیل، پزشک جراحی را به مدت حداقل یک سال به تاخیر خواهد انداخت. در این بازه زمانی، صدا درمانی انجام می شود تا فرد بتواند به خوبی از صدای خود استفاده کند، در حالی که اعصاب نیز ترمیم می شوند.

سرطان تیروئید خطرناک است؟!

با این حال، روش جراحی به همراه تزریق مواد کلاژن مانند، طی سه ماه اول کم شدن تن صدا انجام می شود.

صدا درمانی

در صدا درمانی، تمرینات و یا سایر اقدامات به منظور تقویت تارهای صوتی، بهبود کنترل تنفس حین صحبت کردن، پیشگیری از کشیدگی غیر طبیعی عضلات اطراف تارهای صوتی و هم چنین محافظت از مجاری هوایی هنگام بلع انجام می شوند.

این روش در مواردی که تارهای صوتی در یک ناحیه فلج شده اند و تزریق موثر نبوده، بهترین روش درمان خواهد بود.

جراحی

در صورتی که علائم فلج شدن تارهای صوتی خود به خود بهبود نیابد، روش جراحی به منظور بهبود وضعیت تکلم و بلع از سوی پزشک تجویز خواهد شد. جراحی می تواند همراه با تزریق موادی مانند کلاژن و چربی های بدن به تارهای صوتی باشد که باعث می شود تارهای صوتی به سمت جعبه صدا کشیده شوند.

در برخی موارد، روشی به نام تیروپلاستی انجام می شود که با قرارگیری پروتز در حنجره، پوزیشن تارهای صوتی تغییر می کند.

Source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/vocal-cord-paralysis/symptoms-causes/syc-20378873

پیر صوتی