سینوزیت و سردرد

سینوزیت یکی از بیماری های شایعی است که بیشتر در فصل زمستان رخ می دهد و می تواند باعث آزار و اذیت افراد شود. به همین دلیل، این دست از افراد به دنبال راهکارهای درمانی می گردند تا از دست این مشکل رهایی پیدا کرده و زندگی عادی خود را از سر گیرند.

اما باید گفت امروزه با پیشرفت علم و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است یکی از بهترین متخصص گوش، حلق و بینی با بکارگیری راهکارهای درمانی توانسته است این بیماری را درمان کنند.

در این نوشتار سعی شده در مورد این موضوع و علل و عوامل ایجاد کننده و همچنین راه های درمان آن با استفاده از قسمتی از صحبت های دکتر اصلان احمدی متخصص گوش، حلق و بینی در این باره اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا بتوانیم قسمتی از دغدغه هایی که این افراد با مواجه هستند را برطرف کنیم.

سینوزیت بیماری است که عمدتا در فصل سرما و به دنبال سرماخوردگی بروز می کند

سینوزیت چیست؟

معمولا سینوزیت به دنبال سرماخوردگی و ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی ایجاد می شود. اگه شما هم بعد از سرماخوردگی دچار این علائمی می شوید احتمال دارد که سینوزیت داشته باشید.

علائم و نشانه های سینوزیت

• گرفتگی بینی
  • سردرد سینوسی
  • احساس درد در ناحیه گونه ها، چشم ها و پیشانی
  • دندان درد
  • تب و دمای بالای بدن
  • احساس بوی بد و نامطبوع
  • هالیتوز یا تنفس بد داشتن
  • عطسه های زیاد
  • درد در بینی یا گلو
  • خروج ترشحات سبز یا زرد از بینی
پارگی پرده گوش

نکات مهم در مورد سینوزیت

سینوزیت های مزمن بر اساس عامل ایجاد کننده آن درمان می شوند.

درمان های خانگی می تواند مانع از ابتلا به سینوزیت و یا جلوگیری از بدتر شدن آن ها شود.

بیشتر بخوانید: عمل بيني يا رينوپلاستي چيست؟ ، جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستي چيست؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

در صورتی که علائمی که وجود دارد معمولی است و رو به بهبودی هستند، نیاز به مراجعه به دکتر ندارد و مراقبت در خانه کافی است. اما در صورتی که علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که علائم را بیش از 7 یا 10 روز داشتین و ادامه دارد بود.

در صورتی که علائم در حال شدیدتر شدن بود.

معمولا پزشک با بررسی و معاینه از راه بینی قادر به تشخیص سینوزیت است. در صورت داشتن علائم سینوزیت شدید یا تکرار شونده به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

دکتر اصلان احمدی متخصص جراحى گوش، حلق و بينى، فلوشيپ فوق تخصص حنجره از مجهزترین دستگاه های روز دنیا در تشخیص و درمان بیماری های کوش، حلق و بینی استفاده می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید. شماره تماس: 02164351

لازم به ذکر است با مراجعه به سایت و صفحه اینستاگرام دکتر اصلان احمدی می توانید از مطالب علمی و کاربردی این صفحه آگاهی پیدا کنید.

علت عفونت سینوس ها

همانطور که گفته شد سینوزیت در نتیجه ویروسی است که در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا از راه هوایی به سینوس ها منتقل می شود. البته مواردی هم وجود دارد که باکتری های عفونتی به سینوس ها وارد شده و باعث سینوزیت می شوند.  عوامل دیگری ممکن است موجب التهاب سینوس ها می شوند دندان عفونت دار یا عفونت های قارچی هستند.

در واقع هنوز دلیل مشخصی برای عوامل ایجاد کننده سینوزیت وجود ندارد اما عواملی هستند که می توانند سبب بروز سینوزیت شوند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

• پلیپ بینی
  • آلرژی و موارد مرتبط با آن مثل آلرژیک رینیت، آسم و پولیپ تب یونجه
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی
  • کنترل نکردن آسم و آلرژی
جراحی بینی استخوانی

روش های درمانی سینوزیت

همانطور که گفته شد عامل اصلی ایجاد کننده سینوزیت، عفونت های ویروسی هستند که معمولا خود به خود بهبود پیدا می کنند و از بین می روند. علائم سینوزیت معمولا بین 2 تا 3 هفته پایان می یابند اما اگر احساس کردی این علائم تشدید می شوند یا بهبود پیدا نمی کنند، حتما باید به پزشک یا متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. ممکن است در این موارد درمان دشوار باشد و چندین ماه بطول  بیانجامد.

درمان های خانگی

• گذاشتن کمپرس گرم روی صورت
  • استفاده از محلول آب نمک برای شستن بینی

درمان های دارویی

• استفاده از قرص مسکن و قطره ضد انعقاد بینی
  • قطره یا اسپری های کورتیکواستروییدی
  • آنتی بیوتیک ها

درمان با عمل جراحی

در صورتی که علائم سینوزیت با درمان های خانگی یا دارویی بهبود پیدا نکند، پزشک با استفاده از عمل جراحی آندوسکوپی سینوسی نسبت به تخلیه مخاط از سینوس ها اقدام می کند.

این عمل جراحی به وسیله یک آندوسکوپ و از طریق بینی انجام می شود. به این صورت که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد، یک لوله نازک که یک لنز در نوک آن قرار دارد وارد بینی می شود که از این طریق اجزای داخل بینی به صورت بزرگ تر نمایش داده می شود.

جراح به کمک آندوسکوپ و ابزار جراحی سینوس ها را باز کرده و شروع به عمل می کند. در طی این عمل هرگونه بافت، مثل پولیپ بینی که به سینوس ها آسیب وارد می کند برداشته می شود.

راه های درمان سینوزیت

روش های مختلفی برای درمان سینوزیت وجود دارد اما عمدتا علائم سینوزیت بعد از 2 تا 3 هفته از بین می رود

نکته پایانی

توصیه می شود افرادی که مستعد این بیماری هستند اقدامات پیشگیرانه را قبل از ابتلا به این بیماری را بخصوص در فصل سرما انجام دهند تا بتوانند تا حدود از بروز این عارضه جلوگیری کنند. اما اگر احساس کردید یکی از علائم سینوزیت را دارید در صورتی که این علائم خفیف هستند نیاز به مراجعه به پزشک نیست و بهتر است از درمان های خانگی استفاده کنید. ولی در صورت تشدید علائم حتما به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام شده راه های درمان مناسب را انتخاب کند.

عمل جراحی ترمیمی بینی

صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.aslan.ahmadi/

آدرس: خیابان ستارخان / خیابان نیایش / بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)دکتر اصلان احمدی