دکتر اصلان احمدی 4 بیماری های حنجره 4 در مورد ندول حنجره بیشتر بدانید

در مورد ندول حنجره بیشتر بدانید

ندول حنجره یا ندول تارهای صوتی، همان طور که از نامش پیداست، توده هایی است که در تارهای صوتی تشکیل می شوند. این توده ها خوش خیم (غیر سرطانی) بوده و مشابه پینه هایی هستند که در دست ها تشکیل می شوند.

ندول ها عمدتا در دختران شیوع بیشتری دارد و می توانند در هر رده سنی ظاهر شوند. ندول حنجره یکی از شایع ترین علت بروز مشکلات صدا در کودکان و بزرگسالان می باشد.

ندول تارهای صوتی در افرادی که به طور مرتب از صدای خود استفاده می کنند نیز بیشتر شیوع دارد. در این باره باید به دکتر متخصص تارهای صوتی تهران مراجعه کنید.

دکتر متخصص تارهای صوتی تهران

ندول حنجره در واقع ضایعه ای شبیه به پینه دست است که در تارهای صوتی ایجاد می شود و باعث ایجاد مشکلاتی در صدا می شود

علائم و نشانه های ندول تارهای صوتی

یکی از شایع ترین علائم ندول تارهای صوتی، خشن و کلفت شدن صدا می باشد. ممکن است متوجه تغییراتی در صدای کودک خود هنگام حرف زدن شوید.

علت بروز ندول تارهای صوتی

ندول تارهای صوتی معمولا به دلیل سوء استفاده مزمن از تارهای صوتی، به مرور زمان شدت می گیرد.

در برخی موارد، رفلاکس اسید معده می تواند منجر به بروز التهاب و تورم و شدت گرفتن علائم ندول تارهای صوتی شود.

تست های تشخیصی ندول تارهای صوتی

ندول تارهای صوتی به روش های زیر تشخیص داده می شود:

• لارنگوسکوپی: در این تست، دوربین ظریفی از راه بینی وارد حلق می شود. این کار امکان مشاهده و بررسی جعبه صدا و حنجره را فراهم خواهد کرد.
  • استروبوسکوپی: در این تست، اندوسکوپ نرم و انعطاف پذیری به همراه دوربین متصل به آن، به آرامی از طریق بینی به ناحیه پشت حلق بالای تارهای صوتی وارد می شود. پزشک به بررسی ارتعاش تارهای صوتی و هم چنین کیفیت صدا خواهد پرداخت.
فلج شدن طناب صوتی

در بیشتر مواقع، این تست ها زمانی انجام می شوند که کودک بیدار است.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان حنجره

درمان ندول تارهای صوتی

یکی از اقداماتی که برای درمان ندول تارهای صوتی تجویز می شود، کار کردن بر روی تارهای صوتی و صدا درمانی می باشد. به علاوه این که بهداشت صدا نیز باید رعایت شود. مواردی از قبیل:

• خودداری از جیغ زدن
  • نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات
  • داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل
  • کنترل علائم رفلاکس و آلرژی ها. در بیشتر موارد، تورم تارهای صوتی که منجر به بروز ندول می شوند، با کنترل آلرژی و یا رفلاکس بهبود خواهند یافت.

با رعایت بهداشت صدا، کنترل رفلاکس و هم چنین صدا درمانی، شاهد بهبود علائم در صدا و مشکلات مربوطه خواهیم بود.

در کودکان مبتلا به ندول تارهای صوتی ادامه دار و هم چنین کودکانی که با مشکل صدا روبرو شده اند، ممکن است نیاز به درمان های تهاجمی تری باشد. به ندرت پیش می آید که کودک مبتلا تحت جراحی قرار بگیرد، اما افرادی مانند خواننده ها که بیش از حد از تارهای صوتی خود استفاده می کنند، ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد.

درمان ندول تار صوتی

روش های مختلفی برای درمان ندول تارهای صوتی وجود دارد که معمولا با رعایت نکات ساده قابل درمان است. اما برای کسانی که بیش از حد از حنجره خود استفاده می کنند نیاز به جراحی دارد

مراقبت های بعد  از درمان

اگر صدا درمانی در نظر گرفته شده باشد، نیاز است سه ماه قبل از آغاز درمان، مراقبت هایی رعایت شود تا روند بهبود تا حدی بررسی گردد.

درمان قطعی دیستونی حنجره

اگر داروهای رفلاکس و یا تغییر در رژیم غذایی از سوی پزشک تجویز شده باشد و صدا درمانی موثر واقع شود، نیازی به مراقبت های بیشتر نخواهد بود. اما در صورت مشاهده مشکل در صدا، بیمار باید هر شش تا دوازده ماه یک بار جهت بررسی وضعیت صدا و تارهای صوتی به پزشک مراجعه کند.

Source: https://www.chop.edu/conditions-diseases/vocal-cord-nodules

نفس صدا دار در کودکان