دکتر اصلان احمدی 4 بیماری های حنجره 4 در مورد لارنژیت چه می دانید؟

در مورد لارنژیت چه می دانید؟

حتما تاکنون چیزی در مورد “لارنژیت” شنیده اید. اما آیا می دانید چطور اتفاق می افتد؟

حنجره ارگانی است که در قسمت جلوی گردن، پشت حلق واقع شده است. التهاب حنجره با عنوان لارنژیت شناخته می شود. عفونت هایی مانند آنفولانزا و یا سرماخوردگی می توانند باعث التهاب این ارگان شوند.

تارهای صوتی موجود در حنجره نیز می توانند متورم شوند و صدای فرد خشن و کلفت خواهد شد.

در صورتی که نسبت به درمان لارنژیت اقدام شود، بعد از گذشت سه هفته شاهد بهبود علائم خواهیم بود. اما خوش بختانه اقداماتی وجود دارند که رعایت آن ها می تواند به پیشگیری از بروز این التهاب و یا تسریع روند بهبودی کمک کند.

علائم و نشانه های لارنژیت

لارنژیت عمدتا با سایر بیماری ها از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و یا برونشیت در ارتباط است. از جمله علائم این التهاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• گلو درد
  • تب با درجه پایین
  • خشن شدن صدا
  • مشکلاتی در تکلم
  • سرفه های خشک
  • نیاز به صاف کردن گلو
  • تورم غدد لنفاوی

افرادی که سیگار می کشند، زیاد از تارهای صوتی خود استفاده می کنند (به عنوان مثال خواننده ها و یا کسانی که سخنرانی می کنند) و هم چنین افرادی که دائما سرما می خورند، بیشتر در معرض لارنژیت قرار دارند.

علائم و نشانه های لارنژیت

علائم و نشانه های لارنژیت که معمولا در اثر ابتلا به آنفولانزا بروز می کند شامل خشن شدن صدا، سرفه های خشک، گلو درد و … همراه است

علت بروز لارنژیت چیست؟

گرچه لارنژیت، ویروسی است اما در پی مصرف الکل و یا سیگار نیز می تواند ایجاد شود.

در مورد رفلاکس حلق و حنجره چه می دانید؟

رفلاکس اسید، نیز می تواند در بروز لارنژیت دخیل باشد. اسید می تواند از معده به گلو برسد و تمام راه هوایی به حنجره را در بر بگیرد. همین مورد باعث می شود فرد صدای خود را از دست بدهد.

برخی علل مزمن موثر در بروز لارنژیت عبارتند از:

• آلرژی ها
  • عفونت های باکتریایی
  • عفونت های قارچی
  • آسیب و ضربه به گلو
  • استنشاق مواد شیمیایی
  • بیماری سینوسی

برخی شرایط پزشکی مانند سرطان نیز می توانند منجر به بروز لارنژیت شوند.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان حنجره

لارنژیت چگونه تشخیص داده می شود؟

از آن جایی که لارنژیت ویروسی بعد از چند هفته برطرف می شود، نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد بود. اما در صورت مراجعه به پزشک، روش های تشخیصی که انجام می شوند، عبارتند از:

• بررسی و معاینه گلو و کشت گلو. در این روش، باکتری ها و یا ویروس های ایجاد کننده لارنژیت، رشد می کنند.
  • استفاده از آندوسکوپ، لوله ای ظریف و باریک به همراه دوربین متصل به آن. در این روش پزشک می تواند به بررسی دقیق تارهای صوتی بپردازد.

بیشتر بخوانید: کیست تارهای صوتی

درمان لارنژیت

یکی از بهترین روش های درمان این است که به صدا استراحت داده شود. در صورتی که هیچ گونه فشار و استرسی به تارهای صوتی وارد نشود، شاهد بهبود علائم خواهیم بود. در صورتی که حتما باید از صدا استفاده شود، داروهای کورتونی از سوی پزشک تجویز خواهد شد. داروهایی که به تسکین تورم کمک می کنند.

خود بیمار نیز می تواند در منزل و با رعایت یک سری موارد، به تسریع روند بهبودی کمک کند:

• نوشیدن آب و مایعات. تورم می تواند با درد همراه باشد، اما حفظ هیدراته بدن و نوشیدن آب می تواند به تسکین تورم کمک کند. توجه داشته باشید که از مصرف کافئین و الکل باید خودداری شود.
  • استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا
  • غرغره کردن گلو با آب نمک ولرم
  • عدم قرارگیری در محیط های آلوده و خشک
بیماری های حنجره

در صورت بروز درد، مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوبروفن می تواند مفید باشد. اما حتما باید تحت نظر بهترین جراح حنجره مصرف شوند.

فرد مبتلا باید تا حد امکان از ضد احتقان ها دور باشد. چرا که باعث می شوند گلو خشک شود.

درمان لارنژیت

در قدم اول برای درمان لارنژیت باید از صحبت کردن زیادی پرهیز کنید و به صدا استراحت بدهید تا به تارهای صوتی فشار وارد نشود

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

لارنژیت در بزرگسالان مشکل جدی نخواهد بود، اما در صورت ادامه دار شدن علائم و مشاهده مواردی از قبیل وجود خون در سرفه، بالا رفتن دمای بدن و یا مشکلات تنفسی باید به پزشک مراجعه کرد.

اما توصیه می شود در صورت مشاهده لارنژیت در کودکان، حتما به بهترین متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه شود. چرا که می تواند منجر به خروسک شود، باریک شدن مجاری هوایی و التهاب حنجره.

Source: https://www.webmd.com/cold-and-flu/what-is-laryngitis#1

وب حنجره چیست؟