دکتر اصلان احمدی 4 بیماری های حنجره 4 در مورد رفلاکس حلق و حنجره چه می دانید؟

در مورد رفلاکس حلق و حنجره چه می دانید؟

رفلاکس حنجره، اختلال صدا است که در پی التهاب و ناراحتی تارهای صوتی و به دلیل بازگشت اسید معده به حلق ایجاد می شود. مایع معده حاوی اسیدها و آنزیم هایی است که به هضم مواد غذایی در معده کمک می کنند، اما می توانند منجر به بروز مشکلاتی در مری، حلق و جعبه صدا شوند.

بیماری رفلاکس می تواند اسیدی یا غیر اسیدی باشد.

بیماران مبتلا به رفلاکس حنجره معمولا از خشن شدن صدا، صاف کردن های مکرر گلو، احساس توده در گلو، سرفه و یا گلو درد شکایت می کنند. بیماران هم چنین ممکن است با علائمی از قبیل سوزش معده که علامت اصلی بازگشت اسید معده است نیز روبرو شوند.

در صورت ابتلا به رفلاکس حنجره، علائم مشابه با اختلالات صدا خواهد بود و به همین خاطر است که این دو اختلال با هم اشتباه گرفته می شوند.

رفلاکس حنجره

بازگشت اسید معده به حلق باعث ایجاد التهاب و ناراحتی در تارهای صوتی می شود. افرادی که دچار رفلاکس معده می شوند معمولا با سرفه های مکرر، گلو درد، احساس توده در گلو و … مواجه می شوند

عادات و سبک زندگی

یک سری عادات زندگی می توانند در بروز رفلاکس دخیل باشند و ایجاد یک سری تغییرات، به توقف و یا کاهش علائم کمک خواهند کرد. آن چه که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که عدم ایجاد تغییر می تواند باعث از بین رفتن اثرات درمان بازگشت اسید معده به حلق و جعبه صدا شود.

بیماری های حنجره

بیشتر بخوانید: درمان سرطان حنجره

علائم و نشانه ها

خشن شدن صدا یکی از شایع ترین علائم رفلاکس حنجره است که معمولا صبح ها و یا بعد از غذا خوردن شدت می گیرد. از جمله علائم این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس توده در گلو
  • سوزش گلو
  • صاف کردن های مکرر گلو
  • سرفه
  • تولید بیش از حد موکوز
  • احساس مزه تلخ در دهان
  • تشدید علائم با مصرف مواد غذایی تند

رفلاکس حنجره چگونه تشخیص داده می شود؟

ابتدا سابقه پزشکی بیمار و سابقه هر گونه علائم و تغییرات صدا هنگام غذا خوردن توسط بهترین جراح حنجره بررسی می شود.

معمولا سوال و جواب هایی در خصوص علائم با بیمار انجام می شود تا میزان غیر طبیعی بودن علائم مشخص گردد.

در موارد شدید و ادامه دار بودن رفلاکس حنجره، تست pH probe monitoring انجام می شود. در این تست، بیمار دستگاهی می پوشد تا میزان بازگشت اسید معده به گلو اندازه گیری شود. مصرف دارو به منظور کاهش تولید اسید، اولین خط درمان است. به علاوه این که ایجاد تغییر در الگوهای رفتاری و سبک زندگی نیز توصیه می شوند.

اصول درمان موفق

موفق بودن روند درمان، به موارد زیر بستگی دارد:

• مصرف میزان کافی و مناسب داروها
  • مصرف منظم داروها
  • مصرف داروها برای یک دوره مشخص
  • رعایت دستورات پزشک جهت پیشگیری از بازگشت اسید معده به گلو
  • مراجعه منظم به پزشک

مواد غذایی و نوشیدنی های خاص

• چربی ها به خصوص غذاهای سرخ شده
  • شکلات ها
  • مشروبات الکلی
  • هر گونه نوشیدنی حاوی کافئین
  • تنباکو
  • هر گونه مواد غذایی و نوشیدنی که باعث تشدید علائم می شوند از جمله: غذاهای تند، محصولات حاوی گوجه فرنگی
کیست تارهای صوتی

رفتن به رختخواب با معده پر

• معمولا سه ساعت طول می کشد تا معده بعد از خوردن غذا خالی شود.
  • دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن و با معده پر، احتمال بازگشت اسید معده به حلق را افزایش می دهد.

پوشیدن لباس های تنگ

هر چه لباس تنگ تر باشد، فشار بیشتری به معده وارد می شود و احتمال بازگشت اسید و رفلاکس بیشتر خواهد شد.

اصول درمان موفق

برای درمان رفلاکس حنجره در مرحله اول باید با رعایت نکاتی که توسط پزشک مشخص می شود از برگشت اسید معده به حلق جلوگیری کرد

زیاده روی در غذا خوردن

خوردن بیش از حد مواد غذایی و افزایش فشار شکمی می تواند باعث افزایش رفلاکس اسید شود.

استرس

بالا بودن میزان استرس و اضطراب یکی از دلایل اصلی افزایش اسید معده می باشد.

چاقی و اضافه وزن

هر چه وزن بدنی بیشتر باشد، احتمال رفلاکس اسید نیز بیشتر خواهد بود.

سخن پایانی

توصیه می شود برای درمان التهاب گلو ناشی از رفلاکس معده به دکتر خوب برای درمان سریع التهاب گلو مراجعه کنید.در صورتی که رفلاکس معده مکررا اتفاق بیفتد و درمان انجام نشود، باعث اتلهاب گلو و به دنبال آن سرطان حنجره خواهد شد.

Source: http://www.otolaryngology.pitt.edu/centers-excellence/voice-center/conditions-we-treat/reflux-laryngitis

درمان قطعی دیستونی حنجره

شانزده − یازده =