دکتر اصلان احمدی 4 دسته‌بندی نشده 4 جراحی شکستگی بینی

جراحی شکستگی بینی

به گفته دکتر اصلان احمدی متخصص گوش،حلق و بینی یکی از جراحی هایی که از حساسیت بسیاری در عمل بینی برخوردار است جراحی شکستگی بینی است. برای توضیح جراحی شکستگی بینی باید ابتدا تعریفی از شکستگی بینی را داشته باشیم.

شکستگی بینی در واقع آسیب شدیدی است که در ناحیه استخوان ها و غضروف های بینی که در قسمت میانی صورت واقع شده، وارد آمده است.

این شکستگی ممکن است در اثر عوامل مختلفی مثل زمین خوردن، تصادف کردن و … اتفاق بیافتد که این شکستگی ممکن است در تنفس فرد اختلال ایجاد کند و همچنین ظاهر بینی را بهم بریزد.

پزشک معمولا با معاینه بینی فرد می تواند شکستگی بینی را تشخیص دهد اما در بعضی مواقع نیست برای بررسی دقیق و تشخیص درست و میزان شکستگی نیاز به تصویربرداری یا سی تی اسکن وجود دارد.

جراحی شکستگی بینی

شکستگی بینی در واقع آسیبی است که به دلایل مختلف به استخوان بینی وارد می شود

افراد در خطر شکستگی بینی

شکستگی بینی از جمله شایع ترین عارضه هایی است که در 40 درصد آسیب هایی که به استخوان صورت وارد می شود اتفاق می افتد.

معمولا افرادی که ورزش می کنند بخصوص آنهایی که ورزش های تماسی مثل بوکس، کاراته، کشتی و … انجام می دهد بیشتر در معرض شکستگی بینی قرار دارد.

منازعات و دعواهای شخصی، افتادن، تصادف با وسایل نقلیه و … نیز از دیگر عواملی است که منجر به شکستگی بینی می شود. شکستگی بینی در کودکان بیشتر به دلیل افتادن اتفاق می افتد.

پارگی پرده گوش

بیشتر بخوانید: عمل بيني يا رينوپلاستي چيست؟ ، عمل جراحی ترمیمی بینی

علائم شکستگی بینی

یکی از اولین علائمی که در شکستگی بینی دیده می شود بهم خوردن فرم بینی است. علائم شایع دیگر عبارتند از:

• بدشکلی بینی
  • خونریزی از بینی
  • تورم بینی
  • کبودی در اطراف بینی و چشم ها
  • خون دماغ شدن
  • در هنگام دست زدن به بینی صدای شکستگی، ساییدگی و خرد شدگی به گوش برسد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید فورا به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید:

• در صورتی که بعد از گذشت سه روز علائم درد و تورم برطرف نشد.
  • شکل ظاهری بینی تغییر کرده باشد.
  • سردرد های شدید
  • استفراغ های مکرر
  • بی حسی، مور مور شدن یا ضعف دست ها
  • پاره شدن پوست بینی یا صورت
  • وجود آسیب های دیگر در سر و بدن
  • خروج مایعات شفاف از بینی
  • بند نیامدن خونریزی بینی
  • در صورتی که خونریزی بیش از چند دقیقه طول بکشد
  • از دست دادن هوشیاری
  • درد گردن

درمان شکستگی بینی

• در مواردی که بینی دچار شکستگی ساده شده باشد و بینی ظاهر خود را حفظ کرده باشد پزشک داروهای ضد درد، ضد احتقان و درد را برای بیمار تجویز خواهد کرد.
  • در مواردی که شکستگی بینی قابل توجه باشد معمولا پزشک استخوان بینی را جا زده و ممکن است برای اینکار نیاز به داروهای ضد درد و بی حسی موضعی و ابزار خاص داشته باشد.
  • درمان شکستگی بینی معمولا زمانی انجام می شود که تورم بینی از بین رفته باشد.
  • همه انواع شکستگی های بینی را نمی توان فورا جا انداخت.
  • همه انواع شکستگی ها را نمی تواند در بخش اورژانس درمان کرد. در برخی از شکستگی ها برای درمان نیاز به متخصص گوش، حلق و بینی دارد.
جراحی بینی استخوانی

اصلاح شکستگی بینی با جراحی

بینی هایی که دچار بدشکلی های ماندگار مانند انحراف سیتوم بینی یا شکستگی های متعددی شده باشند و بینی هایی که قسمت داخلی بینی دچار مشکل و آسیب شده باشند نیاز به جراحی دارند.

بعضی از جراحی به صورت ساده و سطحی هستند که در مطب پزشک انجام می شوند. برای درمان شکستگی ممکن است از داروهای بی حسی یا داروهای ضد درد استفاده شود. پزشک استخوان شکسته را به عقب هدایت کرده و جا می اندازد. در این کار از ابزارهای خاص و داروهای ضد درد استفاده می شود.

سایر جراحی ها در اتاق عمل انجام می شود. این نوع جراحی های معمولا پیچیده تر بوده و استخوان ها و بافت های اطراف بینی مجددا تنظیم خواهند شد. در جراحی های پیچیده از بیهوشی داخل وریدی استفاده می شود.

بهترین متخصص گوش، حلق و بینی معمولا با معاینه بینی فرد بهترین برنامه درمانی را برای بیمار توصیه می کند.

نتیجه گیری

در هنگام انجام ورزش های لمسی برای پیشگیری از شکستگی بینی می توان از تجهیزات مناسب و مراقبت از بینی استفاده کرد و از قرار گرفتن در موقعیت هایی که ممکن است به صورت آسیب وارد شود خودداری کنید.

صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.aslan.ahmadi/

عمل بيني يا رينوپلاستي چيست؟

دو × چهار =