دکتر اصلان احمدی / بیماری های حنجره / دیستونی حنجره چگونه درمان می شود؟

دیستونی حنجره چگونه درمان می شود؟

دیسفونی اسپاسمودیک، اختلال عصبی صوت است که با اسپاسم تارهای صوتی همراه می باشد. این اختلال هم‌ چنین با عنوان دیستونی حنجره نیز شناخته می شود.

در واقع می توان گفت دیسفونی اسپاسمودیک (SD) نوعی اختلال مزمن صدا با منشا ناشناخته است که با انقباض بیش از حد یا نامناسب عضلات حنجره در حین گفتار مشخص می شود. دیسفونی اسپاسمودیک (SD) به صورت بسته شدن بیش از حد گلوت (دیسفونی آداکتور) یا جانبی طولانی مدت چین های صوتی (دیس فونی رباتیک) آشکار می شود.

آواز کشیده یا خفه شده و توقف صوتی نامنظم (شکلی که در ابتدا توصیف شده و به طور کلینیکی مشاهده می شود)، دیسفونی اداکتور را مشخص می کند. اختلال اسپاسمودیک رباینده (SD) با صدای تنفس یا غایب یا از دست دادن صوت مختصر ظاهر می شود.

دیسفونی اسپاسمودیک (SD) علی رغم تلاش های مختلف برای درمان بیماری، یکی از نارسایی های شدید دیسفونی است. از آنجا که علت دیسفونی اسپاسمودیک (SD) هنوز مشخص نشده است، مدیریت این اختلال همچنان به جای بهبودی در رفع اسپاسم صوتی علامت دار است.

دیسفونی اسپاسمودیک یکی از بیماری های حنجره است که برای تشخیص این بیماری باید به بهترین جراح حنجره مراجعه کنید تا با بررسی علائم و معاینات فیزیکی نسبت به تشخیص آن اقدام نماید.

آیا تنها یک‌ نوع دیسفونی اسپاسمودیک وجود دارد؟

خیر. سه نوع دیسفونی اسپاسمودیک نزدیک کننده، دور کننده و‌ ترکیبی وجود دارد.

دیسفونی اسپاسماتیک نزدیک کننده رایج ترین شکل دیسفونی اسپاسماتیک است. مشخصه آن اسپاسم است که باعث می شود چین های صوتی به هم بخورد و سفت شود. این اسپاسم ها لرزش و ایجاد صدا را برای چین های صوتی دشوار می کنند.

کلمات اغلب به دلیل اسپاسم عضلات قطع می شوند یا شروع آنها دشوار است. بنابراین، گفتار ممکن است متلاطم باشد. صدای کسی که مبتلا به دیسفونی اسپاسماتیک جمع کننده است معمولاً کشیده یا خفه و پر از تلاش توصیف می شود. اسپاسم معمولاً وجود ندارد و صدا طبیعی به نظر می رسد هنگام خندیدن، گریه کردن، یا فریاد زدن. استرس اغلب اسپاسم عضلات را شدیدتر می کند.

اختلال اسپاسمودیکال دور کننده با اسپاسم مشخص می شود که باعث باز شدن چین های صوتی می شود. چین های صوتی وقتی بیش از حد باز باشند، نمی توانند ارتعاش کنند. موقعیت باز همچنین باعث می شود هوا هنگام گفتار از ریه ها خارج شود. در نتیجه، صدا اغلب ضعیف و نفس گیر به نظر می رسد.

در مورد لارنژیت چه می دانید؟

همانطور که با دیسفونی اسپاسم القا کننده همراه است، اسپاسم اغلب در هنگام فعالیت هایی مانند خندیدن، گریه، یا فریاد وجود ندارد.

دیس فونی ترکیبی اسپاسمودیک، ترکیبی از دو نوع فوق، بسیار نادر است. از آنجا که هم ماهیچه هایی که باز می شوند و هم ماهیچه هایی که چین های صوتی آنها را می بندند به درستی کار نمی کنند، از این رو ویژگی های دیسفونی اسپاسمودیک adductor و abductor وجود دارد.

علت بروز دیسفونی اسپاسمودیک

در واقع، علت اصلی بروز دیسفونی اسپاسمودیک به طور قطعی مشخص نیست. با این‌ حال، به نظر برسد این اختلال توسط جراحت موجود در مغز از جمله گانگلیون پایه که مسئول هماهنگی حرکات می باشد، ایجاد می‌ شود.

از کجا بفهمیم به دیسفونی اسپاسمودیک مبتلا شده ایم؟

این اختلال عمدتا توسط بهترین متخصص گوش‌ و‌حلق و بینی تشخیص داده می شود. شاخصه اصلی این اختلال کیفیت صدا است که به راحتی توسط متخصص قابل تشخیص می باشد.

اسپاسم تارهای صوتی نیز در معاینه حنجره قابل تشخیص خواهد بود.

تست واحدی برای تشخیص دیسفونی اسپاسمودیک وجود ندارد، اما با این حال عواملی مانند سن شیوع بیماری، علائم و یا مواردی که در تشدید و یا بهبود کیفیت صدا دخیل هستند، به تشخیص اختلال کمک خواهند کرد.

تشخیص دیسفونی اسپاسمودیک

شروع و پیشرفت دیسفونی اسپاسمودیک

اغلب این اختلال در سنین چهل سالگی تشخیص داده می شود اما با این وجود می تواند افراد در هر رده سنی را درگیر کند.

با یک بار شروع علائم، بیماری به تدریج پیشرفت می کند و‌ تقریبا طی شش تا نه ماه شدت می گیرد و بعد از آن روند بیماری ثابت خواهد شد.

با این حال، استرس می تواند باعث تشدید علائم شود. به علاوه این که علائم بر حسب نوع محیط متفاوت خواهد بود.

دیسفونی اسپاسمودیک چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص دیسفونی اسپاسمودیک گاهی اوقات دشوار است زیرا افراد مبتلا به دیسفونی اسپاسمودیک اغلب علائمی مشابه سایر اختلالات صوتی دارند. تشخیص دیسفونی اسپاسم معمولاً پس از معاینه دقیق توسط تیمی شامل متخصص گوش و حلق و بینی، پزشکی متخصص در بیماری های گوش، بینی، گلو، سر و گردن انجام می شود. یک آسیب شناس گفتار، یک متخصص بهداشت آموزش دیده برای ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری، زبانی و صوتی و یک متخصص مغز و اعصاب، پزشکی متخصص در زمینه اختلالات سیستم عصبی.

در مورد ندول حنجره بیشتر بدانید

متخصص گوش و حلق و بینی چین های صوتی را برای سایر دلایل احتمالی اختلال صدا بررسی می کند. یک لوله کوچک روشن از طریق بینی و به پشت گلو منتقل می شود. روشی به نام نازولارینوسکوپی فیبروپتیک، به متخصص گوش و حلق و بینی اجازه می دهد ساختار و حرکت چین صدا را در هنگام گفتار و سایر فعالیت ها ارزیابی کند. آسیب شناس گفتار و زبان انواع علائم صوتی را ارزیابی می کند تا مشخص کند آیا از ویژگی های دیسفونی اسپاسمودیک یا سایر اختلالات صوتی و کیفیت صدا است. متخصص مغز و اعصاب بیمار را از نظر علائم سایر اختلالات حرکتی عضله ارزیابی می کند.

درمان دیسفونی اسپاسمودیک

در حال حاضر هیچ درمانی برای دیسفونی اسپاسمودیک وجود ندارد. بنابراین، درمان فقط می تواند به کاهش علائم آن کمک کند.

اخیرا تزریق بوتاکس و صدا درمانی، درمان هایی هستند که برای این اختلال استفاده می شوند.

بوتاکس به تارهای صوتی تزریق می شود. نحوه عمل بوتاکس به این صورت است که باعث قطع سیگنال ها از عصب به عضلات موجود در تارهای صوتی می شود که نتیجه آن ضعیف شدن موقتی عضلات و بهبود کیفیت صدا می باشد.

اثرات این تزریق سه تا چهار ماه ماندگاری خواهد داشت.

رفتار درمانی (صوت درمانی) نوع دیگری از درمان است که ممکن است در موارد خفیف برای کاهش علائم موثر باشد. افراد دیگر ممکن است از مشاوره روانشناسی برای کمک به آنها در پذیرش و زندگی با مشکل صدا بهره مند شوند.

در برخی موارد، دستگاه های تقویت کننده و جایگزین می توانند به افراد مبتلا به دیسفونی اسپاسماتیک کمک کنند تا راحت تر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، برخی از دستگاه ها می توانند به تقویت صدای شخص یا از طریق تلفن کمک کنند. برای ترجمه متن به گفتار مصنوعی، می توان به رایانه یا دستگاه دستی مانند دستیار دیجیتال شخصی (PDA) یا تلفن همراه، نرم افزار خاصی اضافه کرد.

تشخیص هلیوکوباکتر پیلوری در ضایعات خوش خیم حنجره

وقتی اقدامات مرسوم تر انجام نشد، ممکن است جراحی حنجره انجام شود. فواید و تأثیرات طولانی مدت این روش ناشناخته است.

آیا احتمال بروز عوارض با تزریق بوتاکس وجود دارد؟

برخی بیماران بعد از تزریق با علائمی مانند تنگی نفس هنگام صحبت کردن برای مدت کوتاهی روبرو‌ می شوند. به تدریج و‌ طی دو تا چهار هفته شاهد بهبود کیفیت صدا خواهیم بود.

در برخی موارد ممکن است علائمی مانند سرماخوردگی و‌ یا مشکلات بلع مشاهده شود.

Source: https://www.ceenta.com/conditions-and-treatments/spasmodic-dysphonia

2 + سه =