دکتر اصلان احمدی 4 بیماری های حنجره 4 درمان قطعی دیستونی حنجره

درمان قطعی دیستونی حنجره

انقباضات و حرکات غیر ارادی در حنجره با عنوان دیستونی حنجره (دیسفونی اسپاسمودیک) شناخته می شود، که نتیجه آن قطع شدن های مکرر صدا می باشد. این اختلال می تواند باعث شود فرد هنگام گفتن کلمات با مشکل روبرو شود و به همین خاطر، توانایی برقراری ارتباط نیز مختل خواهد شد.

اصطلاح اسپاسمودیک، حرکات غیر ارادی و ناگهانی عضلات و کنترل ضعیف تارهای صوتی هنگام صحبت کردن را نشان می دهد.

دیستونی حنجره، اختلال خاصی است که تنها در حین صحبت کردن ظاهر می شود و مواردی مانند گریه کردن، خندیدن و یا ترس، تاثیری بر روی این اختلال نمی گذارند.

دیستونی حنجره عمدتا در خانم های سنین سی تا پنجاه سال، شیوع بیشتری دارد.

دیستونی حنجره

دیستونی حنجره عمدتا در هنگام صحبت کردن اتفاق می افتد و ناشی از حرکات غیر ارادی و ناگهانی عضلات حنجره است

علت دیستونی حنجره

علت اصلی بروز دیستونی حنجره به طور قطعی مشخص نیست. در بیشتر موارد، این اختلال می تواند به دلیل اختلال سیستم عصبی و یا سایر اختلالات حرکتی باشد.

این اختلال هم چنین می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد و یا در پی عفونت سیستم تنفسی فوقانی، آسیب حنجره و یا استفاده طولانی مدت از تارهای صوتی ایجاد شود. در افراد مبتلا به دیستونی حنجره، شاهد کاهش میلین و افزایش التهاب در سلول های کنترل کننده حنجره در مغز خواهیم بود.

وب حنجره چیست؟

عواملی از قبیل:

• استرس در طول زندگی
  • عفونت های سیستم تنفس فوقانی
  • اختلالات خود ایمن
  • مصرف آنتی هیستامین
  • اختلالات تیروئیدی

احتمال بروز دیستونی حنجره را افزایش می دهند. بر خلاف سایر دیستونی ها، استرس و یا خستگی بیش از حد می تواند باعث تحریک و تشدید اسپاسم و علائم این اختلال شود.

انواع دیستونی حنجره

انواع مختلفی دیستونی حنجره وجود دارد. از جمله:

• دیستونی حنجره اداکتور: که با اسپاسم های غیر ارادی همراه است و باعث می شود تارهای صوتی به هم برخورد کنند و سفت شوند. این اسپاسم ها با ارتعاشات تارهای صوتی تداخل پیدا می کنند و تولید صدا نیز سخت تر خواهد شد.

اسپاسم ها هنگام خنده، سرفه، صحبت کردن و یا حتی نفس کشیدن ایجاد نخواهند شد.

• دیستونی حنجره ابداکتور: که با اسپاسم های غیر ارادی و ناگهانی همراه هستند و منجر به باز شدن تارهای صوتی می شوند. در صورت باز بودن تارهای صوتی، ارتعاشی اتفاق نمی افتد در نتیجه، تولید صدا نیز  سخت تر خواهد شد.

باز بودن تارهای صوتی هم چنین باعث می شود صدای تولید شده آرام و ضعیف باشد.

بیشتر بخوانید: ضایعات خوش خیم حنجره

دیستونی حنجره چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص دیستونی حنجره می تواند کمی سخت باشد، چرا که اغلب با سایر اختلالات مربوط به صدا اشتباه گرفته می شود.

فوق تخصص حنجره علاوه بر بررسی سوابق پزشکی و معاینات بالینی، تارهای صوتی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند. علائم و نشانه های بیمار بررسی می شوند. نازولارینگوسکوپی، از جمله تست هایی است که به تشخیص دقیق این اختلال کمک می کند. در این تست، لوله ای ظریف از راه بینی وارد حنجره می شود تا تارهای صوتی به هنگام صحبت کردن بررسی شوند.

فلج شدن طناب صوتی

درمان دیستونی حنجره

درمان دیستونی حنجره با توجه به موارد زیر در نظر گرفته می شود:

• سن، وضعیت سلامتی و سوابق پزشکی بیمار
  • شدت بیماری
  • میزان تحمل بیمار نسبت به داروهای مصرفی و یا سایر درمان ها
  • طول دوره درمان

هدف از درمان دیستونی حنجره، کاهش علائم این اختلال می باشد.

بیشتر بخوانید: نفس صدا دار در کودکان

تزریق سم بوتولینوم به یکی  از تارهای صوتی و یا هر دو می تواند به تسکین علائم کمک کند. گاهی ممکن است نیاز به تزریق بیشتری در یک بیمار نسبت به دیگری باشد.

برخی بیماران می توانند از مزایای جراحی بهره مند شوند. روند جراحی به این صورت است که عصب هایی که مسئول اسپاسم تارهای صوتی هستند، برداشته می شوند و اعصاب جدیدی جایگزین خواهد شد.

افراد واکنش های متفاوتی به درمان نشان می دهند و ممکن است یک روش برای بیمار اثرات متفاوتی نسبت به دیگری داشته باشد.

Source: https://stanfordhealthcare.org/medical-conditions/ear-nose-and-throat/spasmodic-dysphonia.html

نفس صدا دار در کودکان