سینوزیت

سینوزیت :

برخی بیماران که درگیر سینوزیت شده اند با علایمی چون عطسه و سرفه و خستگی و درد بدن مواجه می شوند علایم این بیماری همچون سرماخوردگی است که در صورت مصرف داروهای سرماخوردگی علایم تخفیف نیافته و داروها اثری در پی ندارند پس از این اتفاقات سردردهای شدیدی بروز کرده که فرد به پزشک مراجعه می کند . طی معاینات پزشکی به صورت تخصصی و بررسی علایم و سوال و جواب وی با کمک رادیوگرافی متوجه بیماری سینوزیت می شود .

سینوس ها :

سینوزیت بیماری ای است که در اثر عفونت سینوس ها ناشی می شود در این بیماری بافت عمده سینوس ها ملتهب و عفونی شده و علاوه بر درد آزاردهنده مشکلات حاد دیگری به وجود می آیند .

متخصصان و پزشکان این حوزه بیماری سینوزیت را به سه دسته تقسیم می کنند :

سینوزیت حاد نوعی سینوزیت است که کمتر از 3 هفته زمان می برد .

– سینوزیت مزمن عموما بین 3 الی 8 هفته زمان برده و گاه تا چند ماه و سال به جای می ماند.

– سینوزیت راجعه که ممکن است در طی یک سای چند بار عود کند و بیمار را درگیر سازد.

نشانه های سینوزیت :

– درد سینوس : ناحیه درد وابسته به سینوسی است که درگیر عفونت شده باشد .

– سردرد های صبحگاهی که به هنگام بیدار شدن ظاهر می شوند نشان دهنده بیماری سینوس ها هستند .

– احساس درد در ناحیه سینوس ها در پیشانی نمایانگر التهاب سینوس پیشانی است.

– درد در ناحیه فک و دندان های بالا و درد در گونه ها هنگام لمس ، نشان دهنده عفونا سینوس های فک بالاست .

– ورم پلک ها و بافت اطراف چشم و نیز درد بین دو چشم نشان دهنده عفونت و التهاب سینوس های پرویزنی نزدیک مجرای اشک است . و نیز لمس دیواره های خارجی بینی دردناک می شود در چنین شرایطی بویایی فرد مختل شده و در بینی احساس سنگینی ، پرشدگی و انسداد حس می شود .

– اگر سینوس های پروانه ای دچار بیماری و عفونت شوند ، فرد احساس سردرد ، گردن درد و درد شدید در بالای سر را خواهد داشت . لازم به ذکر است که اکثر مبتلایان به سینوزیت هنگام لمس چندین ناحیه حس درد داشته و نشانه های این بیماری به دلیل التهاب سینوس مربوطه به ووضح قابل تشخیص است . البته سینوس های پروانه ای کمتر درگیر التهاب و عفونت شده ولی در صورت بروز دردناک می شوند. که به راحتی قابل تشخیص سطحی نیست . باقی نشانه های بیماری سینوزیت حاوی تب ، ضعف بدنی ، خستگی ، سرفه آبریزش و احتقان بوده که در هنگام شب سرفه های شدت بیشتری می گیرند همچنین ترشحات عفونی سینوس ها در پشت حلق موجب بروز درد در گلو می شود علاوه بر این درد تحریک غشاهای حنجره و مجرای بالایی تنفس حلقی از دیگر عوارض این بیماری است . ذکر این نکته نیز ضروری است که کسی که این نشانه ها را داشته باشد صد در صد بیماری سینوزیت ندارد . سینوزیت حاد در مواقع حاد موجب بروز عفونت در مغز شده که عوارض خطرناکی را برای فرد به همراه می آورد.

سینوزیت

دلایل ابتلا به سینوزیت حاد :

سینوزیت حاد در اکثر مواقع به دلیل یک سرماخوردگی ایجاد می شود و عامل پیدایش آن ویروسی است . سرماخوردگی های ویروسی علایم و نشانه های سینوزیت را ناشی نمی شوند ولی می توانند سینوس را دچار التهاب ساخته و بهبود این بیماری ها حدودا پس از دو هفته حاصل می شود سرماخوردگی و سینوزیت ویروسی در این دوره به مرور زمان برطرف شده و بدون درمان فرد سلامت خود را باز می یابد ولی آثار التهاب نشان دهنده دلیل سرماخوردگی و سینوزیت حاد است .

دلایل ابتلا به سینوزیت مزمن :

شناسایی دلیل ابتلا به سینوزیت مزمن در بیمار بسیار سخت است . برخی از متخصصان و پژوهشگران می پندارند که سینوزیت مزمن یک بیماری عفونی می باشد ولی پژوهشگران و پزشکان دیگر به این مسئله پایبند نبوده و معتقدند این مشکل نوعی بیماری التهابی است که بیشتر در مورد مبتلایان به بیماری آسم ظاهر می شود به طوری که فرد مبتلا به آسم امکان درگیری با سینوزیت مزمن را دارد و در شرایط خاصی شدت گرفته و وخیم می شود . چنانچه به مواد و اجزای آلرژی زا که د رهوا جریان دارند حساسیت داشته باشدی بینی ملتهب شده و آلرژی را ایجاد می کند این اجزا و مواد عبارتند از گرد و خاک ، غبار ، قارچ و گرده گیاهان و . . . این آلرژی در آخر سبب بروز سینوزیت مزمن می شود و عکس العمل بدن در قبال این مواد خارجی باعث پیدایش برخی علایم سینوزیت مزمن گردد . همچنین افرادی که به قارچ حساسیت نشان می دهند ، در مقابل آلرژی قارچی به سینوزیت مزمن مبتلا شده که توصیه پزشکان در این خصوص به بیماران درگیر با سینوزیت مزمن این چنین است که از هوای مرطوب و مناطق دارای هوای مرطوب و یا مواد آلوده کننده هوا اجتناب نموده و سعی کنید محیط اطراف ، منزل و ساختمان را پاک و خشک نگه دارید.

درمان سینوزیت

تشخیص سینوزیت :

گاه بینی در اثر ابتلای بیمار به سرماخودرگی دچار گرفتگی ، پرشدگی و احتقان می شود که د راین موارد بیماری سرماخوردگی با سینوزیت اشتباه گرفته می شود ولی تفاوت عمده این دو بیماری در مدت زمان آنها است . یعنی سرماخوردگی 7 الی 14 روز زمان می برد و در صورت عدم درمان ، برطرف می شود ولی سینوزیت خصوصا سینوزیت مزمن زمان بر تر است و نشانه های آن عموما بیشتر و شدید تر از سرماخوردگی است برای تشخیص دقیق تر این مشکل پزشک شرح حالی از بیمار گرفته و معاینات بالینی را ترتیب می دهد . پس از بررسی های مذکور انجام رادیوگرافی یا ام آر آی وجود بیماری سینوزیت را آشکار می کند.

درمان سینوزیت :

بعد از تشخیص این بیماری تدابیر درمانی اندیشیده شده و روش های مفیدی برای کاستن از علایم بیماری اتخاذ خواهند شد . که برای درمان سینوزیت حاد عموما داروهای خاص ضد احتقان تجویز شده و گرفتگی بینی رفع می شود علاوه بر این داروهای آنتی بیوتیک و مسکن د راین درمان متداول است برای درمان سینوزیت مزمن می توان علاوه بر آنتی بیوتیک روش های استنشاق بخار ، اسپری بینی ، و حرارت دهی ملایم به بینی و سینوس توان کاستن از علایم آزاردهنده بیماری را دارد .

با تشکر مدیریت سایت دکتر اصلان احمدی متخصص گوش و حلق و بینی